Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare

  2.   2

    Ändringar i föredragningslistan

  3.   3

    Informationsärenden

  4. Kommunfullmäktige ska varje år fatta beslut om utbetalning av kommunalt partistöd i enlighet med Norrtälje kommuns lokala regler för partistöd och avveckingsbidrag som antogs i kommunfullmäktige den 15 december 2014 § 198. Vidare ska mottagare av stödet årligen enligt kommunallagen lämna in en redovisning över hur föregående års erhållna partistöd använts.

    I Norrtälje kommuns lokala regler för kommunalt partistöd fastställs partistödets storlek och reglerna kring det. De lokala reglerna bygger på vad som fastslås i kommunallagen (2017:725) 4 kap. 29–32§§. Beslutet gällande fastställande av partistödet avser de utbetalningar som ska göras nästkommande år. Enligt kommunfullmäktiges beslut, § 227 den 6 november 2017, ska partistödet för nästkommande år fastställas under tredje kvartalet innevarande år.

    I de lokala reglerna stipuleras att partistödet innefattar ett grundstöd tillsammans med mandatbundet stöd. För att vara berättigad till utbetalning av stöd ska partiet vara representerat i fullmäktige, detta innebär att partiet ska ha fått mandat i fullmäktige för vilket en vald ledamot är fastställd enligt 14 kap. vallagen (2005:837).

    Ytterligare ska partier som erhållit partistöd, för att vara kvalificerade till utbetalning av partistöd, inkomma med redovisning av erhållet partistöd vilken visar på att stödet använts för de ändamål 4 kap. §29 KL (2017:725) anger inom reglerad tidsram. Det lagstadgade syftet med partistödet är att stärka partiernas ställning i den kommunala demokratin. Det innebär att det är ett stöd till politisk verksamhet och det politiska arbetet med anknytning till den utbetalande kommunen.

    Vid tillämpning av kommunens regelverk för fastställande av partistödets storlek föreslås fördelning av partistödet 2026 enligt bilaga 1 till detta tjänsteutlåtande.

    Samtliga partier i kommunfullmäktige har inkommit med redovisning med tillhörande granskningsrapport avseende partistöd enligt gällande regelverk. Beräkningen av partistöd är densamma som föregående år med skillnaden av den årliga indexuppräkningen av prisbasbelopp.

    Bilagor

  5. Investeringsanslaget avser detaljprojektering för allmän platsmark Västertorpsskogen. Anslaget söks på 3000 tkr. Kvartersmarken kommer att bebyggas av Tranvik Projekt AB, ett marköverlåtelseavtal (KS 2025-404) är upprättat mellan byggherren och kommunen. Enligt uppskattad kalkyl uppgår exploateringsbidraget till cirka 33 328 tkr. Huvudgatan och dagvattendammen bekostas till 70 procent av Tranvik Projekt AB. Resterande 30 procent bekostas av exploateringsprojektet för Västertorpsskogen.

    Utbyggnaden av allmänna vattentjänster (VA) inom detaljplaneområdet är preliminärt beräknade till 20 050 tkr. De preliminära intäkterna från projektet för allmän plats och kvartersmark är beräknade till 20 870 tkr

    Exploateringsprojektets sammanlagda uppskattning av kostnader uppgår till cirka 10 622 tkr och inkluderar utöver huvudgata och dagvattendamm även kostnader för parkeringsplats och anläggningsavgifter för VA. Exploateringsprojektet beräknas sammantaget generera en vinst på cirka 26 876 tkr.

    Norrtälje Energi har inte inkommit med en preliminär kalkyl för utbyggnad av el, opto och eventuellt fjärrvärme då de står sina egna investeringar i exploateringsprojekt.

     

     

  6. Reinvestering av kommunens primära och centrala infrastruktur för datalagring och virtualiseringsmiljöer för servrar. Reinvesteringen omfattar även central nätverk- och kommunikationsutrustning som utgör en del av den nya lagringslösningen.

    Syftet är att skapa och säkerställa en modern och robust och säker IT- drift med en hög service level agreement (SLA) och tillgänglighet till kommunens verksamheter. Reinvesteringen ersätter nuvarande teknisk lösning som har end of life (EOL) och inte längre är supporterad av leverantör. Nuvarande lösning är dessutom kostnadsdrivande att ha i bruk och behöver skyndsamt ersättas. Summan avser hela reinvesteringen över hela avtalsperioden på ca 5 år. Förslagsvis om möjligt tecknas ytterligare SLA- avtal på två stycken förlängningar på ett år vardera så att reinvesteringen kan nyttjas i 7 år.

    Reinvesteringen omfattar ny central datalagring om 3.100.000 kr, ny nätverk- och kommunikationsutrustning om 1.200.000 kr, samt implementationsstöd om ca 200.000 kr.

    Tillhörande licenskostnader ingår inte i reinvesteringen, dessa förlängs inom befintligt licensförsörjningsavtal. Totalt uppgår reinvesteringen till 4.500.000 kr exklusive licenser.

    Den nya lagringslösningen beräknas utgöra en kostnadsbesparing på ca 2.500.000 kr på 5 år i jämförelse mot nuvarande och befintlig lösning, avser både hårdvara och licenser.

    Bilagor

  7. Sedan 2018 hyr Norrtälje kommun (”Kommunen”) två våningsplan i fastigheten Grindskolan 2 i Norrtälje. Hyresavtalen löper till den 31 december 2032, med verksamhetsändamål vård- och omsorgsboende. Kommunen har inte utfört de verksamhetsanpassningar i lokalerna som Kommunen är skyldig att vidta enligt hyresavtalen. Kommunens behov av vård- och omsorgsboenden i lokalerna har ändrats sen ingåendet av hyresavtalen, men nya avtal om annat verksamhetsändamål har inte ingåtts mellan parterna, eftersom det saknats samsyn om förutsättningarna. Nuvarande förslag innebär därmed ett förtida upphörande av hyresavtalen, innebärandes att hyresavtalen upphör per den 31 mars 2026 mot att Kommunen betalar ett engångsbelopp om 20 miljoner kronor exklusive moms till hyresvärden. Förslaget medför att samtliga mellanhavanden mellan parterna avseende fastigheten Grindskolan 2 anses slutligt reglerade.

    Bilagor

  8. Ärendet berör sammanlagt två stycken fastigheter. Samtliga fastigheter bedöms ha behov av allmänna vattentjänster i ett större sammanhang enligt 6 § lagen (2006:412) om allmänna vattentjänster (LAV). Utvidgningen är nödvändig för att rättigheter och skyldigheter enligt LAV, kommunens VA-taxa och allmänna bestämmelser för användandet av Norrtälje kommuns allmänna vatten- och avloppsanläggning (ABVA) ska gälla för de berörda fastigheterna.

    Bilagor

  9. Regeringen har utrett åtgärder för att öka kapaciteten och tillgängligheten till Arlanda för att stärka flygplatsens konkurrenskraft. Förslagen omfattar bland annat fler körfält på E4:an, stärkt stambana och nya busslinjer, där busslinjen Norrtälje-Rimbo-Arlanda föreslås inrättas. Kommunstyrelsekontoret har deltagit i utredningen och vill med föreslaget yttrande informera regeringen om att kommunen delar utredarens förslag. Kommunstyrelsekontoret menar att en sådan bussförbindelse skulle stärka både arbetsmarknadstillgången och resmöjligheterna för invånare i Norrtälje, Rimbo och omlandet runt väg 77.

    Bilagor

  10. Kommunstyrelsen har i verksamhetsplanen 2025 gett näringslivs- och etableringsenheten i uppdrag att göra en översyn av grovsophämtningen i skärgården. I rapporten kartläggs fem insamlingsformer – storsäck, kollihämtning, återvinningsfärja, mobil återvinning och egen lämning till återvinningscentral – i relation till 168 öar utan fast förbindelse, 3 329 bostadsbyggnader och 272 folkbokförda invånare.

     

    Översynen visar att ingen enskild metod täcker alla behov. Insamlingslösningarna skiljer sig åt vad gäller tillgänglighet, kapacitet, finansieringsmodell och klimatpåverkan. Tjänsterna finansieras antingen via individuella avgifter eller genom grundavgiften. Transporterna står för merparten av grovsophanteringens klimatpåverkan. En fungerande och kostnadseffektiv service förutsätter både robusthet och flexibilitet.

    Bilagor

  11. Räddningstjänstens har undersökt objektinnehavares uppfattning beträffande verksamheten brandskyddskontroll. Underlagets begränsade omfattning gör att resultatet ska hanteras med viss försiktighet. Dock antyder undersökningen vissa positiva resultat och visar på ett antal utvecklingsområden. För dessa utvecklingsområden redovisas de initiala åtgärder som Räddningstjänsten avser genomföra.

    Bilagor

  12. I verksamhetsplan 2025–2027 kommunstyrelsekontoret fick näringsliv och etableringsenheten i uppdrag att ”uppdraget för företagslotsen ska utökas för att möjliggöra för fler att ta del av tjänsten i hela kommunen”. Då lotsen redan är tillgänglig för alla företag har insatserna inriktats på att öka kännedomen om tjänsten. Arbetet har främst bestått av informationsinsatser för att tydliggöra nyttan med företagslotsen och göra den mer synlig. Genomförda åtgärder omfattar interna informationsmöten och uppdaterad information på kommunens webbplats samt planering av riktade informationskampanjer.

    Bilagor

  13. Annika Svärd har ansökt om att bli förordnad som vigselförrättare. Länsstyrelsen i Stockholm utser borgerliga vigselförrättare utifrån det behov som finns i länet efter nominering av kommuner. Kommunen ser positivt på att Annika Svärd förordnas som vigselförrättare med anledning av kommunens behov och vederbörandes lämplighet.

    Bilagor

  14. Kamerabevakning är idag en del av kommunens systematiska trygghets- och säkerhetsarbete. Trots att tillståndsplikten för kamerabevakning slopades i april 2025 (proposition 2024/25:93), kvarstår krav på integritet och lagstiftning. Vilket medför att varje kamera som sätts upp måste ha ett identifierat behov, uppfyller kraven avseende integritet samt är i enlighet med gällande lagstiftning. Förvaltningen arbetar med att se över redan existerande kamerabevakning samt eventuella behov av utökning som en del av linjeverksamhetens vardagliga arbete.

     

    Förvaltningen föreslår att kommunfullmäktige därmed anser motionen besvarad med hänvisning till redan pågående arbete.

     

    Bilagor

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.