Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare

  2.   2

    Ändringar i föredragningslistan

  3.   3

    Informationsärenden

  4.   4

    Fördelning av landsbygds- och skärgårdsutvecklingspeng 2025

  5.   5

    Investering kultur- och fritidsnämnden 2025

  6.   6

    Reinvestering 2025 - brandvägg

  7.   7

    Antagande av nya avfallsföreskrifter för Norrtälje kommun

  8.   8

    Strategisk lokalförsörjningsplan för Norrtälje kommun 2025–2034

  9.   10

    Handlingsplan tillhörande näringslivsstrategin för Norrtälje kommun 2025–2030

  10.   11

    Reviderad delegationsordning för kommunstyrelsen

  11.   12

    Svar på remiss av promemorian Ett nationellt mobilförbud i de obligatoriska skolformerna och fritidshemmet (Ds 2025:9)

  12.   13

    Kommunikationsinsatser båttömningsstationer

  1. § 55

    Val av justerare

  2. § 56

    Ändringar i föredragningslistan

    • Johan Hernman, stabs- och planeringschef, informerar om delårsrapport 1 per april 2025 för kommunstyrelsen.
    • Germund Jonsson, ekonomidirektör, informerar om delårsrapport 1 per april 2025 för Norrtälje kommun och koncern.
    • Kerstin Wåhlin, strategisk utvecklare, informerar om internkontrollrapport 1 per april 2025 för kommunstyrelsen och kommunkoncern.
  3. Norrtälje kommun har en aktiv strategi för att främja lokalt förankrat utvecklingsarbete på landsbygden och i skärgården. En del av denna strategi är landsbygds- och skärgårdsutvecklingspengen, vars syfte är att stödja projekt som tillvaratar och stimulerar människors, organisationers och lokalsamhällens utvecklingskraft. Föreningar och andra organisationer inom kommunen kunde ansöka om medel för utvecklingsprojekt mellan den 27 januari och 30 mars 2025. De stödmedel som är budgeterade för i år uppgår till två miljoner kronor.

     

    Det har inkommit totalt 31 ansökningar. Det totala ansökta beloppet uppgår till 2 699 336 kronor. Förslaget är att bevilja stöd för ett belopp som uppgår till 1 304 500 kronor. Resterande medel, 695 500 kronor, utlyses i en ny ansökningsomgång under hösten.

    Bilagor

  4. Kultur- och fritidsnämnden har behov av flera mindre reinvesteringar för att fortsatt erbjuda god service och kvalitet till invånarna inom sitt verksamhetsområde. Detta investeringsärende ianspråktar reinvesteringar om 1 500 tkr i befintliga anläggningar och verksamheter där tillkommande kapital- och driftskostnader om 229 tkr finansieras inom befintlig ram.

    Bilagor

  5. Reinvestering av kommunens brandväggar för att säkerställa en stabil och säker IT- drift och ett högt IT- och cybersäkerhetsskydd för hela kommunens infrastruktur och nätverk. Ersätter nuvarande teknisk lösning som har end of life (EOL), och inte längre är supporterad av leverantören.

    Summan avser hela reinvesteringen över hela avtalsperioden på ca 5 år.

    Reinvestering sker återigen utifrån beräknad livscykel år 2032 med motsvarande summa.

    Bilagor

  6. Ärendet har behandlats av styrelsen för Norrtälje Kommunhus AB samt styrelsen för Norrtälje vatten och avfall AB.

    I varje kommun måste det finnas en renhållningsordning som ska innehålla två delar, föreskrifter om avfallshantering och en avfallsplan. Föreskrifterna reglerar kommunens och kommuninvånarnas rättigheter och skyldigheter gällande hantering av kommunalt avfall. Föreskrifterna ger riktlinjer och beskriver det ansvar som både kommun, verksamheter och enskilda har i fråga om hantering av avfall. Nuvarande föreskrifter för Norrtälje kommun antogs av kommunfullmäktige den 19 december 2016, §272.

    Bilagor

  7. Kommunstyrelsen antog i december 2019 Norrtälje kommuns strategiska lokalförsörjningsplan. Kommunstyrelsen har gett kommunstyrelsekontoret i uppdrag att löpande revidera planen och senaste revidering antogs i juni 2024. Kommunstyrelsekontoret föreslår nu att planen revideras i enlighet med bilaga 1 till tjänsteutlåtandet, ”Lokalförsörjning. Strategi, planering och demografi i Norrtälje kommun åren 2025–2034”. ​ 

    Bilagor

  8. Den 20 mars 2025 beslutade socialnämnden i Norrtälje kommunen att hemställa att kommunfullmäktige ska revidera socialnämndens reglemente, med anledning av att en ny socialtjänstlag förväntas träda i kraft den 1 juli 2025.

     

    Den 23 januari 2025 beslutade regeringen om propositionen En förebyggande socialtjänstlag – för ökade rättigheter, skyldigheter och möjligheter (prop. 2024/25:89). I förslaget förtydligas socialnämndens ansvar för det generella brottsförebyggande arbetet i kommunen och socialnämndens särskilda ansvar för att aktivt förebygga och motverka brottslighet bland barn och unga. Med anledning av detta föreslås revideringar i socialnämndens reglemente.

     

     

    Bilagor

  9. Handlingsplanen konkretiserar Norrtälje kommuns näringslivsstrategi för perioden 2025–2030. Den omfattar sex målområden med åtgärder för att stärka företagsklimatet genom förbättrad service, innovation, samhällsplanering, kompetensförsörjning, en attraktiv kommunmiljö samt en strukturerad dialog med näringslivet. Handlingsplanen har tagits fram i nära samverkan över förvaltningsgränserna och med aktivt deltagande från företagarföreningar och enskilda företagare genom riktade workshops.

     

    Bilagor

  10. Kommunallagens delegationsbestämmelser ger kommunstyrelsen möjlighet att ge organ och befattningshavare formell grund för att fatta beslut å kommunstyrelsens vägnar. Delegeringen av beslutanderätt syftar till att nämndens arbete ska kunna skötas på ett ändamålsenligt sätt genom att skapa kortare beslutsvägar, effektivare hantering och förutsättningar för de politiska organen att kunna fokusera på politiska och ideologiska frågor.

    Delegationsordningen är ett styrdokument som kontinuerligt behöver ses över med anledning av till exempel förändrad organisation, styrning, arbetssätt eller lagändringar. Under våren 2025 har en bred översyn av kommunstyrelsens delegationer genomförts. Representanter för samtliga avdelningar inom kommunstyrelsekontoret har deltagit i arbetet. Förslaget till reviderad delegationsordning innebär att delegationer inom ett flertal av kommunstyrelsekontorets verksamhetsområden justeras.

    Bilagor

  11. Barn- och skolnämnden har genom ett delegationsbeslut den 30 april 2025 yttrat sig över den inom Regeringskansliet framtagna promemorian ”Ett nationellt mobilförbud i de obligatoriska skolformerna och fritidshemmet” (Ds 2025:9).

    Ett mobilförbud kommer ställa stora krav på den enskilda skolans administrativa processer för att insamling och utlämning. Barn- och skolnämnden önskar därför göra ett medskick till lagstiftaren om ett önskemål om att processen med insamling, utlämning av telefoner samt ansvarsfrågan på bör preciseras innan lagstiftningen träder i kraft.

    Bilagor

  12. Kommunstyrelsen har i årets verksamhetsplan uppdragit åt näringslivs- och etableringsenheten att genomföra satsningar på kommunikation vad gäller instruktioner, digitala kanaler och förmedling av information avseende båttömningsstationer. Syftet är att förbättra användarupplevelsen, tillgängligheten och korrekt användning av tömningsstationerna bland fritidsbåtsägare.

    Näringslivs- och etableringsenheten har i samarbete med medarbetare på kommunen och Norrtälje Vatten och Avfall AB samt företrädare för karttjänsten hamnkartan.se uppdaterat kommunens webbsida om tömningsstationer och utvecklat QR-koder som sätts upp vid stationerna. Inom ramen för uppdraget tas också instruktionsfilm fram, genomförs kampanjer för att uppmärksamma vikten av att tömma avfallet från fritidsbåtar korrekt.

    Dessutom samordnas informationsinsatser med båttömningsstationsägare och representanter för hamnkartan.se för att användarna ska ha tillgång till tydlig, aktuell, relevant och lättillgänglig information om stationernas placering, funktion och status.

    Bilagor

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.